מיינדפולנס בתנועה תמות מרכזיות

יעילות הטיפול דרך מיינדפולנס בתנועה נבדקה במחקר אקדמי באוניברסיטת חיפה. במחקר נמצאו כמה תמות מרכזיות: תמה של מסוגלות וביטחון עצמי, תחושת חיבור לגוף ותחושת שקט והקשבה פנימית.

תמה של מסוגלות וביטחון עצמי

שמונה משתתפות במחקר דיווחו על חיבור לכוחות שלהן, לתחושת מסוגלות וביטחון עצמי. “היה משהו שפגשתי שם אותי, את עצמי. זו מתנה ענקית מבחינתי”(12#). “זה היה רגע של אסימון שנפל לי שאני מחוברת לאינשהו, שפשוט צריך לעצום את העיניים וכל התשובות עולות, שהתשובות אצלי והעניין הזה מאוד מקל עליי, כי אני לא נופלת להמון בורות”(8#). “כוח המוות אצלי מאוד חזק, אבל כוח החיים מתחיל להתחזק”, עוד הוסיפה: “זה נתן לי המון ביטחון”(5#). משתתפת, ניסחה זאת “לאפשר לעצמי הכל. לא לפחד, אין מה לפחד. מה יכול להיות, מקסימום לא תצליחי”(9# ). “יכולה הרבה יותר להאמין לעצמי שאני מסוגלת לעשות את זה. בדרך הביתה זה היה הרגשה של סיפוק גדול וממש חוויה של הצלחות קטנות ושל מסוגלות”(4# ).

תמה זו מלמדת שטיפול בעזרת מיינדפולנס בתנועה יכול לעזור לעלות דימוי עצמי נמוך על יד כך שהוא מחזק תחושת מסוגלות ואמונה בעצמי.

תמה נוספת שנמצאה בתרגול מיינדפולנס בתנועה היאתחושת חיבור לגוף

          שבע משתתפות חוו חיבור מחודש לגוף. החיבור עם הגוף, להיות בגוף, מוריד אותי מהמיינד וזה נהדר. אני מאוד אוהבת את התהליך הזה, כי קצת הזנחתי את הגוף, טיפחתי רוחני, מנטלי, רגשי ופחות הפיזי”(14# ). משתתפת מדווחת: “באמת אני יותר שלמה עם עצמי, עם הגוף שלי. בהתחלה נגעתי בגוף, מצאתי שזה חלק מהשחרור לגלות את הגוף לגעת בו תוך כדי מוזיקה. היה לי כיף”12#). “התקיעות האנרגטית שמרגישים אותה בגוף, בכאב הגוף ואני הייתי מרגישה שאין לי ברירה אני חייבת להתעלם מזה, אז למה להתעלם מזה, אם אפשר להניע את זה ולהוציא את זה?”(2#). עוד היא מתארת: “אפשרתי לגוף להיות בהקשבה למוזיקה ולא הראש שמקשיב למוזיקה”.

ועוד תמה חשובה שחזרה אצל רבים מהמשתתפים היא התמה של תחושת שקט והקשבה פנימית

אחת עשרה משתתפים דיברו על הקלות בחיבור שלהן למצב של הקשבה. “קורה יותר מהר החיבור הזה, היכולת להיות” (12#). “היו לי רגעים בחיים שהרגשתי שאני מתחברת בשנייה, אבל כשזה קרה פה זה הפתיע אותי במידיות של זה” (8# ). אני מרגישה שיותר קל שבהתחלה יש את המוזיקה, זה לא משאיר אותי בריק לגמרי. בדרך כלל במדיטציה ברגע שמתיישבים יש ריק ושקט, אז מתחיל הרעש הגדול ופה יש משהו מאפשר רגע להפנות את הרעש למוזיקה ואני חושבת שהזמינות הזאת מאפשרת באמת לשחרר ולנוע ולהישטף במוזיקה. מאפשרת יכולת להיות בהקשבה לעצמי (12# ). “בשביל להגיע לשקט אני צריכה המון זמן. זו עבודה סיזיפית, ואם אני נמצאת בתנועה אני מגיעה לשם מהר” (10# ). “התנועה מאוד מאפשרת את זה. אני זוכרת שהייתי יושבת לתרגל מדיטציה, הייתי מצליחה אבל הייתי חסרת סבלנות שם. מה עכשיו בלי שום קשר לכלום אני מתיישבת ואני צריכה… זה היה מאולץ ופה זה משהו שבא תוך כדי התנועה(2# ). “אין לי כוח לשבת. גם בדרך כלל אני מגיעה כשאני ממש עייפה. לפעמים אני גם נרדמת, אני לא אוהבת לשבת”(6# ).

מאמרים נוספים

תרפיה בתנועה

תרפיה בתנועה נולדה בארצות הברית כתוצאה משיתוף פעולה בין פסיכולוגים ופסיכיאטרים לבין אנשים מתחום הריקוד, שהבינו את הפוטניציאל הטיפולי הטמון בריקוד. ואמנם, הטיפול בתנועה מעוגן

Read More »

איך מתנהל מפגש תרפיה בתנועה?

איך מתנהל מפגש תרפיה בתנועה? ברוח תנועה אותנטית (ע”פ מרי ווייטהאוס) האדם הנע/המטופל החוקר, עוצם עיניו כאשר העד/ המטפל צופה בו. לתפקיד העד, הצופה באדם הנע

Read More »

תרפיה בתנועה – גישות מרכזיות

קימות גישות רבות ומגוונות לאופן הטיפול של תרפיה בתנועה. במאמר הנ”ל הציג את הגישות המרכזיות של תרפיה בתנועה: תרפיה בתנועה לפי גישתה של טרודי שופ

Read More »

לבטא את הרגש בעזרת טיפול בתנועה

האתגרים הנשיים בדרך לביטוי רגשי: ללמוד לבטא את הרגשות דרך טיפול בתנועה נשים חוו את ההיסטוריה התרבותית מהזווית הנחדרת, הן לא היו אלו שהובילו והוליכו

Read More »