טיפול בתנועה לחולי פרקינסון

בקטע הבא אביא דוגמה קצרה, כיצד טיפול בתנועה לחולי פרקינסון מתבצע בחדר הטיפולים. 

היא התיישבה מולי מכווצת כולה, השרירים היו נעולים. כבר שנים היא אמרה לי, שהיא עושה הכול להיאבק ברעידות, מנסה לעצור את הרעידות על מנת שלא יראו. כל המחשבות שלה, היא סיפרה לי, עסוקות האם אנשים מרגישים? האם שמים לב שהיא חולה בפרקינסון?

זיהיתי את המתח שהצטבר בגופה, את הניסיון להסתיר מהעולם את העובדה שהיא סובלת ממחלת הפרקינסון. כל שמחת החיים שלי אבדה, היא אמרה לי.
שאלתי אותה האם בכול השנים האלו מאז התפרצות המחלה, יצא לה פעם לעצום עיניים ולהקשיב לתחושות בגוף, לרעידות?

לא, היא ענתה מעולם לא.

אז בואי תעצמי עיניים ותני לעצמך להרפות, אל תנסי לעצור או לחסום את הרעידות בגוף להפך, תפני את כל תשומת הלב שלך להקשיב בפתיחות לכל מה שיש ברגע הזה ואם יש רעידות אז תאפשרי לעצמך להיות עם זה בלי לחסום, בלי להיבהל. כאן מולי אמרתי לה,
מותר לך להרפות, אין צורך להסתיר יותר.

היא עצמה עיניים ולראשונה בחייה הקשיבה לגוף שלה, הקשיבה תחילה לנשימות וככול שהיא אפשרה לעצמה להקשיב פנימה לתחושות, המחשבות התפוגגו, היא הרגישה רפיון בכל הגוף. ביקשתי ממנה להתבונן ברעידות בידיים באומץ, בלי שיפוט ולהפתעתה ככל שהיא התבוננה והקשיבה לתחושות בידיים, הרעידות פחתו בצורה משמעותית עד שהן נעלמו.

היא חייכה בהתרגשות לא מבינה מה קורה. לראשונה בחייה היא נכנסה למצב עמוק של הקשבה מדיטטיבית מצב שהיא לא ידעה שקיים, היא לא ידעה שיש מצב שבו היא יכולה לחוש הפוגה מכל המחשבות המציקות, מצב שבו הגוף נושם אחרת ויכול להרפות עד כדי כך שאפילו הרעידות מפסיקות.

היא אמרה שהיא מרגישה כמו מן ניתוק מהגוף, שאלתי אותה האם זה באמת ניתוק? ואז היא בחנה שוב ואמרה בעצם זה חיבור לגוף כפי שמעולם לא חוויתי…

למעשה היכולת להקשיב לתחושות שלנו בגוף מאפשר לנו לקבל ולהכיל כל תחושה בגוף מבלי לשפוט או לבקר. היכולת להקשיב מלמדת אותנו להיפתח למה שיש להתבונן בו בסקרנות והכי חשוב ללמוד לקבל את התחושות בגוף ואת מה שיש. ככול שנלמד לעשות את זה נוכל לחיות בשלום עם עצמנו ועם גופנו. נלמד לקבל את החוויה הגופנית שלנו ולהבין מה הגוף מנסה לומר לי?

וברגע שנקשיב באמת יש אפשרות שנקבל תשובות ותובנות חדשות לגבי החוויה הגופנית והנפשית שלנו.

טיפול בתנועה מלמד אותנו קודם כל להקשיב למה שיש גם אם התחושות לא נעימות לנו, אנחנו לומדים להקשיב להם ללא שיפוט ולפגוש אותם כמו שהם מתוך חמלה עצמית וקבלה.

טיפול בתנועה לחולי פרקינסון התקשרו ל 052-3303051

מאמרים נוספים

תרפיה בתנועה

תרפיה בתנועה

תרפיה בתנועה נולדה בארצות הברית כתוצאה משיתוף פעולה בין פסיכולוגים ופסיכיאטרים לבין אנשים מתחום הריקוד, שהבינו את הפוטניציאל הטיפולי הטמון בריקוד. ואמנם, הטיפול בתנועה מעוגן

לקרוא עוד

מיינדפולנס בתנועה תמות מרכזיות

יעילות הטיפול דרך מיינדפולנס בתנועה נבדקה במחקר אקדמי באוניברסיטת חיפה על ידי שליו שמעוני. במחקר נמצאו כמה תמות מרכזיות: תמה של מסוגלות וביטחון עצמי, תחושת

לקרוא עוד